Min älskade mormor

3 år har gått sen du somnade in. Jag tänker på dej varje dag mormor.
Saknar dej så. Du ställde alltid upp på mej och mina syskon. I tid och otid. Du fanns där jämt. Stöttade oss genom våran uppväxt. Du var tryggheten i våra liv, genom våran jobbiga uppväxt. De va alltid dej som vi kom till. Din dörr stod alltid öppen för oss.
 Minns de som i går när jag drog Jennie 2 år i pulkan Peter bar på Sarah 6 år hela vägen hem till dej i Harnäs (ca7 km) i snöstorm. Jag minns din min när du öppnade dörren och bara gapade och sa till oss:
-Men varför ringde ni inte så skulle jag ha hämtat er.
-Men vi trodde inte att du ville köra i snöstorm. sa jag och Peter.
-De är väl klatt att jag skulle ha hämtat er.
Jag minns de så väl fast jag själv bara var 10 år. Lennart va full i vanlig ordning och vi ville inte vara hemma. Han va inge snäll i mot oss.
Därför så gav vi oss ut i snöstormen. Mamma jobbade och vi ville till våran mormor. Vi visste att vi alltid va välkommna där. Vi som jätte ofta hos mormor när vi va små. De va som ett andra hem för oss. vi trängde ofta ihop oss alla 4 barn.
Mormor fanns alltid där för oss.

Den dagen jag fick reda på att mormor hade Canser så försvann en bit av mej. Jag förstod att mormor inte skulle klara sej.
Jag förstod de. Jag ringde upp mormor och bara grinade. Kunde inte få fram ett ord.
-Men lilla hjärtat sa hon. Jag klarar de här. De kommer att ordna sej. Men jag visst hela tiden att de inte skulle göra de. Jag hade ju sett hur mormor redan hade börjat tyabort. Så jag förstod att hon var sjuk.
Jag tror att mormor visst de igentligen också. Men hon ville inte såra mej mer.

Mormor fanns alltid för mej och mina syskon. De har hon alltid gjort. Tills för precis 3 år sedan då hon inte orkade längre. Hon somnade in 3 dagar efter hennes 70 års dag. Då orkade hon inte mer.
Vi fanns där vid hennes sida när hon somnade in. Jag, Peter, Sarah och Jennie satt och höll mormor i handen enda tills hon tog sitt sista andetag.
De va känndes så bra att vara där då. Men de va den jobbigaste dagen i mitt liv. Att förlora en familjemedlem som har stått en så nära.

Mormor dog i Canser. De hade spridit sej på henne så de gick inte att bota. De började i ena njuren och spred sej snabbt till levern och revbenet och till sist huvudet på mindre en ett år.
De va så hemskt och se hur ont mormor hade. Stackaren bara tynade bort. 
Hon kämpade på och ut mot oss barnbarn så sa hon hela tiden:
-Jag fixar de här. Jag kommer bli bra. Hon visade aldrig oss hur ont hon hade. Hon sa de heller aldrig. Men vi förstod. Mormor ville oss bara väl.

Jag önskar du hade fått vara med nu. Sett när mitt barn kommer till världen. Du som var så barnkär. Varför skulle inte du få finnas med när mitt barn kommer?
Och Savannah. Om du bara fick vara med och se Peter hur de har förändrat han.
Du skulle blivit så glad och stolt.
Du har betytt så mycket för Peter mormor. Du har varit hans räddning många gånger.
 
Älskar och saknar dej så mormor.
Vivi-ann Jonsson
7/81936
10/8 2006
Dikten från dödsannonsen:
Här skiljs våra vägar i livet men Du lät mej tidigt först
I stjärnorna står de skrivet tillsammans för alltid ändå





Kommentarer
Postat av: Madelene

Så otroligt fint skrivet att jag sitter här med tårar i ögonen!



2009-08-10 @ 19:48:40
URL: http://tanteluttan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mormor var vårat allt, syrran. Hon fanns alltid hos oss. Alla vi saknar henne. Om man bara fick känna hennes kram en gång till eller hennes röst som ropar på oss när vi var ute och lekte eller spelade badminton. Bara att säga till henne om hur mycket hon betyder för henne och hur mycket man älskar henne. Mormor du är en ängel du fanns alltid där, vi älskar dig så mycket, kom tillbaka! <3

2009-08-10 @ 20:04:18
Postat av: Emelie

Madde- Själv stt jag och storgrinade när jag skrev de.

De är jobbigt att förlora en som man älskar så mycket. Kram på dej

2009-08-10 @ 20:13:56
Postat av: Emelie

Syster min- Nu började jag grina igen. Ja, jag holler med dej. En sista kram eller ett sista ord.

Åh, önskar så att hon fick vara med oss i livet igen. Få se mitt barn komma till världen. Saknar henne så.

2009-08-10 @ 20:17:17
Postat av: Madelene

Jag förstår det. Förlorade min morfar för många år sedan och det var en väldigt jobbig tid. När jag kom hem från skolan (gick i 8an) så sa mamma att hon måste berätta en sak, jag sa direkt att du behöver inte berätta, jag vet att morfar inte finns på jorden längre. Jag kände det på mig hela vägen hem när jag gick från skolan, helt skjuk känsla och glömmer den aldrig. Hur kunde jag veta? Kram

2009-08-11 @ 09:06:00
URL: http://tanteluttan.blogg.se/
Postat av: Emelie

Madde- Oj, va otäckt hur kunde du veta? Va konstigt.

Kram kram

2009-08-11 @ 09:25:12
Postat av: Stephanie

Det är som taget ur mitt liv det där..



Samma sak hände tyvärr mig med min älskade mormor!

Och vissa andra saker med..

Sjukt att vi haft det så lika ändå.



Man glömmer aldrig, det spelar ingen roll hur många år det går..

hon gick bort i cancer 02 och det gör ont varenda gång jag tänker på det. Sjuka jävla sjukdom, att den ens ska finnas?



Cancer spred sig till huvudet på min mormor med och då finns det tyvärr inte så mkt att göra.



Får hoppas att våra mormödrar sitter där ute och surrar och har det bra i varjefall!



Puss o krams

2009-08-11 @ 23:34:45
URL: http://stephanieronning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0