Förlossningsplan

Sitter och funderar lite över min förlossning. Hur jag vill ha den. Ska skriva en förlossningsplan och ta med till min BM nästa gång.
Men va svårt. De jag hittils har skrivit är att jag inte vill ha någon epidural. Har hörst så många skräckexempel av sånna som blivit förlamade. Så de vill jag inte. Dessutom har jag ju en tattuering i svanken så de kanske inte går iaf.
Men ett lavendelbad för att slappna av och så kan jag tänka mej och lustgas. De är nog de jag vill ha.
Men så tänker jag nu ja. Kanske tänker helet annorlunda när jag ligger där med smärtan.
Hur va eran upplevels? Vad skrev ni på förlossningsplanen?
Vet att ganska mång mammor läser min blogg. =)
 


Kommentarer
Postat av: Stephanie

Ja min förlossning var ju ett rent helvete den och jag kan bara säga som så att hade jag inte tagit epiduralen så skulle jag aldrig ha klarat det.. ALDRIG.. men det är jag det! :) För, för mig satte det sig i ryggen smärtan och trycket neråt så epiduralen var helt gudomlig och smärtan förstan poff pang när värkarbetet hade startat.. helt underbart som sagt hehe! :)

2009-08-05 @ 20:33:07
URL: http://stephanieronning.blogg.se/
Postat av: Emelie

Stephanie- Usch de lät inge vidare. Kan tänka mej att epiduralen har räddat många förlossningar med. Men jag har tänkt att undvika den in i de sista.

Men som sagt när man väl ligger där och ska föda så tänker man säker helt annorlunda mot vad man tänker nu när man inte har nån smärta alls.

Som sagt jag vet ju inte alls vad jag har att vänta. Svårt att sitta och fylla i ett papper nu.

Hur långtid tog din förlossning?

Kram

2009-08-05 @ 21:33:07
Postat av: louise

hej ! jag hann inte ta någon epidural eftersom det hela gick så fort. från att vi kom in på BB så dröjde det bara 3 timmar tills moa var född. men hade jag haft tid så hade jag gärna tagit en epidural. men jag satt och funderade lika som du, men jag sa alltid att det blir som det blir. och jag menar på att när det väl sätter igång så kan jag inte göra så mycket åt saken utan naturen har sin gång. har man super ont så är det ju klart att man ska ta epiduralen. jag menar varför inte? varför ha ont om man inte behöver? men jag hade bara lustgas under moas förlossning vilket jag tyckte funkade sådär, eftersom jag har ansträngnings astma så kanske det inte var bästa alternativet för mig, utan hade jag haft mer tid så hade jag tagit epiduralen. men sen fick jag den efter förlossningen då jag var tvungen att åka ner på operation då jag gått sönder rätt mycket. aja, men det blir nog bra. låter mysigt om planen med ett bad. funderar jag på att göra med nästa barn. ;)

2009-08-05 @ 23:33:12
URL: http://louisean.blogg.se/
Postat av: Emelie

Ja, visst ja. De gick undan för dej.

Va kul att du delar med dej av din förlossning. De är jätte kul för mej och läsa och få lite tipps.

Har ju inte många veckor kvar nu.

Men som sagt jag har tänkt bara använda lustgas och kanske ett bad. Men de säger jag nu ja. Inte säkert att de blir så när jag väl ska föda. =)

Har ni pratat om fler barn? =)

Kram på dej vännen

2009-08-06 @ 08:12:00
Postat av: Elin

Hej Hej! Förstår att du funderar, det gör jag också.. Men när jag fick Felix så tog jag bara lustgas. Ville inte ha epudral om det inte behövdes. Nu skulle inte jag ha hunnit tagit de även om jag velat. För att allt gick så fort.. :) Man jag tänkte så att, jag litar på personalen på förlossningen dem vet om jag ska ta det om det behövs eller inte. Lycka till iaf. Så hörs vi!! Kram

2009-08-06 @ 16:42:21
Postat av: Madelene

Förstår att du funderar, men jag kan verkligen rekommendera dig epiduralen. Det är väldigt sällan som något blir förlamad, det är farligare att sätta sig i en bil. Sen det här med tatueringen är bara en myt så tror inte på det. Jag har ju själv en stor tribal tatuering i svanken och var just själv orolig för detta då jag var 17 år och skulle göra den, så jag ringde direkt till förlossningen och fråga innan jag gjorde tatueringen. Dom sa att det absolut inte är något hinder, dom sätter bara epiduralen någon annanstans och är tatueringen svart, så gör det inget om dom sticker i den heller. Förr i tiden var dom oroliga för om det tex fanns röd färg i tatueirngne så kunde de följa med till blodet å göra mer skada än nytta, men idag kan dom sticka på så många andra ställen där ingen tatto sitter så det är lugnt. Men jag sa som du oxå, att jag inte vill ha epidural om jag inte måste. Så jag prova lavendel bad (då mitt vatten inte hade gått) och så lustgasen, men utan epiduralen hade jag inte heller klarat det hehe. Men dom lyssnar på vad du vill så det är lugnt, ta det som det kommer, fundera inte så mycket på förlossningen i förväg så du blir orolig. Du kommer klara det galant! Kramar

2009-08-06 @ 20:38:17
URL: http://tanteluttan.blogg.se/
Postat av: Emelie

Elin- Så du klarade dej på bara lustgas? Skönt. Ja, de är som sagt vad jag hoppas på med. Men som sagt man vet ju inte när man väl ligger där. Då kanske jag vill ha all smärtlindrande som finns. Tänk om vi kommer ligga på BB tillsammans de vore skoj. =)

Kram kram

2009-08-07 @ 20:30:14
Postat av: Emelie

Madde- Visst ja du tog ju epiduralen. Så de går fast man har tatuering. Där ser man. Men som sagt jag är så spruträdd så jag tror inte jag vågar ta den heller.

Som jag känner nu så är jag inte rädd inför förlossningen för som sagt jag vet inte vad jag har att vara rädd för. Vet ju inte alls hur de kommer att kännas. =)

2009-08-07 @ 20:33:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0